כל מה שצריך לדעת על הנגשת אתרים לעיוורים

כל מה שצריך לדעת על הנגשת אתרים לעיוורים

עבור אדם עיוור, רשת האינטרנט היא אחת ההזדמנויות הבודדות להשתלבות מלאה בחברה.
בסביבת אינטרנט נגישה וגמישה לצרכיו של העיוור המוגבלות כמעט לא תופסת מקום, והעולם נראה ורוד ומזמין יותר.

עיוורון הינה לקות שבאה לידי ביטוי בחוסר כל יכולת ראיה או ראיה שאינה עולה על 20 מעלות. אדם עיוור מתקשה להשתמש בחוש הראיה בשל פגם עמו נולד, מחלה או פגיעה במהלך החיים. את כל הפעולות הפשוטות שכל אחד מאיתנו תופס כמובנות מאליהן, מבצעים העיוורים בקושי ניכר, תוך שימוש בחושים האחרים- שמיעה, מישוש, ריח או טעם.

עבור אדם עיוור סביבת האינטרנט נגישה המותאמת כראוי עבור צרכיו המיוחדים, עשויה להפוך את חייו לעצמאיים, ולפתוח עבורו מידע מגוון, קבוצות דיון, אפשרויות רכישת מוצרים, שירותים מקוונים ועוד.

 

כיצד אדם עיוור יגלוש באינטרנט?

כדי שאדם עיוור יצליח להבין את התוכן באתרי האינטרנט, עליו להשתמש בטכנולוגיות מסייעות. עיוורים הגולשים באינטרנט לרוב משתמשים בכמה עזרים:

  • תוכנת קורא מסך- ישנן מספר תוכנות המאפשרות לאדם עיוור לסרוק באופן יסודי את אתרי האינטרנט, אחת מהן היא תוכנת NVDA. כאשר אדם עיוור גולש באתר אינטרנט, תקריא עבורו התוכנה את התוכן המוצג באתר. כדי שכל התוכן יוקרא באופן יסודי ללא תקלות בדרך, מבנה האתר צריך להיות נגיש ובנוי בהתאם לחוק הנגישות. תוכנת קורא המסך תאפשר לגולש לבחור את הנושא המעניין אותו, ותקריא עבורו כל תו ותו באתר כדי שיבין מהו- כותרות, תמונות, כתוביות בסרטונים, קישורים, שדות למיטלוי טפסים ועוד.
  • הזנת תכנים מותאמת נגישות- התכנים באתר יוזנו על ידי המפתח תוך שימוש בכותרות. כלומר, כל אזור באתר יקבל כותרת משלו, כל כתבה תקבל כותרת משלה וכן הלאה. הזנת המידע בצורה היררכית, תאפשר לגולש לנווט באתר בקלות.
  • תיאור תמונות- כל תמונה תכלול תיאור שיתאר את הנראה בתמונה. בשפה המקצועית של בניית האתר, התיאור נקרא ALT. המשמעות מבחינת העיוור היא שללא טקסט חלופי ALT לא יוכל הגולש העיוור לדעת מה נראה בתמונה.
  • שימוש נכון בטבלאות וגרפים- במקרים רבים מהווים גרפים וטבלאות אתגר אמיתי עבור גולשים עוורים. מומלץ מאוד לצרף אליהם תיאור טקסטואלי או לינק נגיש.

 

באלו קשיים נתקלים עיוורים במהלך גלישה באתר?

אדם עיוור המוגבל ביכולותו לראות, עשוי להתקל בקשיים רבים ומגוונים בהכנסו לאתר אינטרנט חדש, נמנה כמה מהם:

  • אתרים שלא מסודרים בצורה נכונה – כותרות, קישורים ותמונות
  • באנרים המוצגים באתר ללא תיאור מותאם
  • עיצוב אתר ללא אפשרות לניגודיות צבעים
  • סל קניות שאינו נגיש
  • סרטון ללא כתוביות
  • פרסומת ללא תיאור

ועוד ועוד…

אלו רק חלק מהקשיים שעשויים להתקל בהם עיוור שנכנס לאתר שלא הונגש כיאות עבור אנשים עם מוגבלויות.

במאמץ קטן וחד פעמי, ניתן לאפשר לאוכלוסיית העיוורים נגישות לרוב האתרים אשר באתר שלכם.

 

להטמעת רכיב נגישות באתרכם תוך פחות משעה, הקליקו >>

No Comments

Post A Comment

בודק...