בדיקת מהירות האתר שלכם- בואו נדבר על זה

בדיקת מהירות האתר שלכם- בואו נדבר על זה


מהירות האתר היא ללא ספק, אחד הנושאים החמים בתחום בניית וקידום אתרים.

למה? לא באמת ידוע כמה גוגל מייחס חשיבות לנושא, אבל ניתן לומר בבטחה כי אתר איטי עשוי להבריח גולשים ולהעלות את אחוז הנטישה-וודאי שלא נרצה בזה.

בדיקת מהירות האתר היא קריטית במיוחד כאשר מדברים על קידום אתרי מובייל. בעוד הזמן המומלץ הוא כ-3 שניות, לאתרים רבים כיום לוקח לעלות יותר מ-10 שניות במובייל, מה שעשוי להוביל לעזיבה של יותר מ-50% מן הגולשים.

מהם הגורמים המשפיעים על מהירות האתר?

 

שרת / אחסון– האחסון עליו יושב האתר הוא אחד הגורמים המשפיעים על מהירות הטעינה שלו. רק לאחסון עצמו יש פרמטרים רבים כמו מיקום פיזי של השרתים, איכות החומרה ומידת האופטימיזציה של השרת הספציפי, האם מדובר באחסון שיתופי, VPS, או שרת ייעודי ועוד. אם יש משהו שלא כדאי להקל בו ראש– זו חברת האחסון שלכם!

מבנה האתר– יש המון דרכים לבנות אתרים והרבה מאד פלטפורמות ומערכות ניהול תוכן שונות. כל אחת מציעה טכנולוגיה ו/או קוד שבנוי אחרת, וגם בכל מערכת ישנם תוספים ואפשרויות שונות שמשפיעים בסופו של דבר על זמן הטעינה.

קידוד–גם רמת הקידוד משפיעה על המהירות. אם ניקח  לדוגמא את מערכת וורדפרס. אתר אחד בוורדפרס יכול לעלות במהירות האור, בעוד אתר שני בוורדפרס עשוי לעלות אחרי 10 שניות או יותר.

למה זה קורה? וורדפרס כידוע הינה מערכת קוד פתוח, מה שאומר שניתן לשנות את הקוד במערכת, בתבנית, בתוספים השונים וכו' – מה שמשפיע בין היתר על מהירות האתר. מסקנה: קוד כבד ורשלני יכול לפגוע משמעותית בביצועים.

זיכרון מטמון Cache– גורם נוסף האחראי על חלק מהמהירות של אתרי אינטרנט. אלו בעצם קבצים שנשמרים לוקאלית אצלנו במחשב על מנת לטעון אתר מסוים יותר מהר, ישירות מהמחשב – בביקור הבא. כלומר, הקאש משפיע על הביקור השני ומעלה באותו אתר ולא בביקור הראשון.

ישנו גם זיכרון מטמון שמוגדר ישירות באחסון ויש כל מיני דרכים להשפיע על כך כמו תוספים שונים וכו'.

תמונות / מדיה עשירה– תמונות וחומרים גרפיים שונים בכלל, הינם גורם מכריע בזמן טעינת אתר. טעות רווחת בקרב בעלי אתרים היא העלאת תמונות כבדות מאד , דבר הפוגע משמעותית בביצועי האתר.

באתרים עם תמונות רבות אחד הדברים הראשונים שכדאי לעשות זה להקטין את כל התמונות למינימום האפשרי (מבחינת רזולוציה) והן לדחוס (Compress) את התמונות כך שמשקלן יקטן למינימום האפשרי .

סקריפטים– סקריפטים שונים, שיכולים להיטען כתוצאה מתוספים שונים שמותקנים באתר, בעלי השפעה לא מבוטלת על טעינת האתר. אפילו קודים נפוצים מאד כמו אלו של גוגל אנליטיקס ו Search Console מאיטים קצת את האתר ואף פוגעים בציון של בדיקת המהירות של גוגל –אירוני במקצת.

דרך קלה להתגבר על זה, היא להתקין את כל הקודים באמצעות גוגל תג מנג'ר.

 

כלים לבדיקת מהירות האתר

 

Pagespeed Insights

הכלי הזמין והמוכר ביותר הוא כלי גוגל שממש לאחרונה עבר מתיחת פנים . היתרון של הכלי הוא שיש לו שני מודלים. מודל אחד הוא המודל של המעבדה (LAB) אשר מבצע סימולציה של החיבור על גבי רשת 4 G, ואילו המודל השני מסתמך על מידע מהדפדפן כרום על מנת לשקף את המהירות שבה האתר עולה בפועל אצל הגולשים.

הציון של הסימולציה הוא בין 0 ל-100 כאשר ציון מעל ל-90 נחשב למהיר , בין 50 ל-90 נחשב ממוצע ומתחת ל-50 נחשב לאיטי.

הצעות לשיפורים

בנוסף למדידה עצמה, הכלי של גוגל מספק גם הצעות קונקרטיות העשויות לקצר את זמן העלייה של האתר. לדוגמה :

  • טעינה של קבצי CSS רק לאחר שהתוכן העיקרי כבר עלה
  • כיווץ של קבצי הCSS
  • טעינה בזמן אמת של תמונות שאינן מופיעות בהצגה הראשונית של הדף (Lazyload)
  • לצמצם את מספר ההפניות האוטומטיות לקבצים חיצונים.

כלים אחרים

 

מעבר לכלי של גוגל, יש כמובן גם כלים אחרים שמודדים את זמן עליית האתר. הנה כמה מהפופולאריים ביותר:

 

Pingdom

אחד הכלים הפופולאריים והטובים לבדיקת מהירות. מציע גם חבילה בתשלום ובנוסף לכך, כולל שתי יכולות נוספות מלבד בדיקת מהירות : ניטור זמינות וניטור של משתמשים שנמצאים כרגע באתר. כל הבדיקות עצמן ניתנות לתזמון.

הכלי לא בודק ממוצע עולמי, אבל אפשר לבחור מבין חמישה אזורים שונים : ארה"ב ואירופה (ברירת מחדל), צפון אמריקה בלבד, אירופה בלבד, אוסטרליה ואסיה, אמריקה הדרומית.

הגרפים הרבה יותר אלגנטיים וברורים מאלו של גוגל. לצד זמן הטעינה אפשר לראות גם את הגודל של העמוד הממוצע ומספר הבקשות של השרת. עבור כל עמוד ישנה חלוקה של זמן הטעינה לחלקים שונים כגון החיבור לשרת ה-DNS או ה-SSLבמידה והאתר מאובטח.

 

Web Page Test

כלי חינמי, אך אפקטיבי למדי שמאפשר לבחור לא רק את המיקום (כולל ישראל), אלא גם את הסימולציה של הדפדפן ושל המכשיר. הדוח שהכלי מייצר מפורט מאוד וכולל מידע על כל האלמנטים שאתר טוען והבקשות שלו.

יש גם סדרה של נתונים כללים יותר שקל יחסית להבין, לדוגמה :

  • מהירות טעינה ראשונית כוללת
  • Byte ראשון
  • תצוגה ראשונית (Render)
  • זמן טעינת הDOM
  • באילו CDNs האתר משתמש (בדרך כלל יופיעו אלו של הקודים של אנליטיקס וכו')
  • לאילו דומיינים חיצונים האתר פונה (כנ"ל) ולאילו הם פונים (Request Map).

Dotcom-tools

היתרון של הכלי של דוק.קום הוא היכולת שלו לבדוק את כל המיקומים במקביל (כולל מתל אביב), מה שהופך אותו לכלי מצוין עבור מי שבודק אתרים בינלאומיים. אפשר גם לבחור את הדפדפן וסוג המכשיר.

הבדיקה לוקחת אמנם כמה דקות, אבל מקבלים תמונת מצב מקיפה למדי של מהירות האתר מהרבה מיקומים שונים בעולם.

 

לסיכום

אלו הם רק מספר כלים לדוגמה, אך שאר הכלים בשוק מספקים פחות או יותר את אותם הנתונים.

חשוב לציין כי בדיקת המהירות והכלים המפורטים חשובה לא רק באקט חד פעמי, אלא באופן עקבי ומתמשך לצד שינויים נוספים באתר.

רוצים להשאיר את הלקוחות שלכם באתר? להשאר מעודכנים ועם האצבע על הדופק?

פנו אלינו מכאן.

No Comments

Post A Comment

בודק...